Dear my Lovepediary,
Kelmarin, result untuk final exam semester lepas dah officially keluar. Tengahari masa aku mula-mula tahu exam result dah boleh disemak, perasaan aku resah gelisah je. Cuak rasanya untuk tahu. Lagipun, aku sebok dengan kueh-kueh raya, so aku postpone untuk tahu result aku tu hingga malam. Siang tu memang aku dah berdoa macam-macam supaya result yang aku dapat akan berbaloi dengan usaha yang aku dah lakukan hendaknya.
Malam, aku susuri website yang berkenaan untuk tahu exam result aku. Unexpected. Tu je aku boleh cakap. Ada yang unexpected positif ada yang unexpected negatif. Sebelum apa-apa, aku bersyukur. Cuma, sebenarnya aku agak musykil dengan result untuk satu subjek ni. Eventhough masa final exam tempoh hari aku rasa aku jawab dengan tak berapa cemerlang, aku tak expect resultnya akan jadi sebegitu. Boleh dikatakan agak di luar jangkaan.
Tapi aku terima je result tu dengan hati yang maseh bersyukur. At least, aku tak failed and tak perlu repeat. Cuma kemusykilan aku tak berakhir macam tu je. Tiga hari hati aku maseh resah gelisah memikirkan result untuk subjek tu. Sepanjang masa aku asyik terfikir-fikir. Sekejap-sekejap rasa nak terima je. Sekejap-sekejap pulak aku rasa macam tak logik and aku nak tahu sangat in case ia adalah sebuah kesilapan. Salah ke aku fikir macam ni?
Tapi, disebabkan aku belajar Master ni kat Unversity yang aku tak pernah belajar, so aku kena adapt dengan new system berbanding dengan system University tempat aku belajar dulu. Disebabkan kegagalan aku sendiri sebab kurang alert dengan apa yang berlaku, and cuma mengharapkan kawan yang beritahu, at last aku yang tak mampu merungkai persoalan yang bermaen-maen kat minda aku. Rasanya, kemusykilan aku dah tak mungkin terjawab.
System kat University lama, before exam tahu carrymarks. Lepas dapat official result final exam, in case tak satisfied dengan grade yang diperoleh, boleh buat rayuan untuk semak semula pemarkahan kertas final exam, berbayar if tak silap. System kat University baru, before exam tak tahu carrymarks. Lepas final exam akan keluar result temporary untuk student check and buat rayuan semak semula in case tak satisfied. After dapat official result, nothing can do.
Masalah timbul bila aku tak tahu menahu bila temporary result tu keluar. Kawan kata biasanya seminggu or dua minggu sebelum official result. Tapi suddenly dapat tahu temporary result tu keluar waktu-waktu final exam tu juga. And masalah juga timbul bila aku yang since dulu tak pernah rasa unsatisfied dengan result yang aku dapat, even result tu tak best macam mana pun, sebab aku tahu itu yang aku deserve, tapi this tyme different pulak.
Selepas tiga hari aku asyik terfikir-fikir, aku betul-betul curious untuk tahu in case there's a mistake happened. Tapi kalau betul itu yang aku deserve, aku memang terima and bersyukur sangat-sangat. Tapi in case itu adalah mistake, kan sedih kan? So, daripada aku berada dalam dilema dengan diri sendiri, aku rasa better aku cuba dapatkan kepastian daripada lecturer. Niat aku cuma untuk dapatkan kepastian, bukan argue or rayu yang bukan-bukan.
But, at the end, unfortunately, aku dapat jawapan yang agak mengecewakan daripada lecturer tu. Aku terkejut juga dengan jawapan tu. Aku cuma nak kepastian, salah ke? Salah sangat ke tindakan aku tu? Tak cukup manis ke ayat aku dengan huluran salam, minta maaf and terima kaseh? Kalau ye pun aku tanya pada waktu yang dah terlewat, aku just tanya, salah ke? Kalau ye pun tak betul sangat tindakan aku, perlu ke balas aku dengan ayat yang menyentap?
Aku bersangka baek, maybe aku tanya at a wrong tyme. Actually, banyak pengajaran yang aku sendiri dapat daripada apa yang aku alami ni. Yang mana kesilapan aku, aku akan cuba perbetulkan, so next tyme aku tak akan menyusahkan orang laen lagi. Err, menyusahkan ke? Or at least untuk kebaikan diri aku sendiri. Yang mana aku terasa, aku cuba avoid untuk berbuat perkara sama. Takpelah, aku telan je apa kata-kata dea. Sentap ada, sedih pun ada. But I'm okay.
Love & Sincere,


