12 Jan 2012

Mak Andam-To-Be & Bakal Photographer Terkenal

Dear my Lovepediary,


Mak Andam-To-Be & Bakal Photographer Terkenal

Warning. Sila take note. Ini adalah entry terlebih perasaan. In other words, ini adalah entry berangan, angan-angan dan cita-cita.

Photo berkenaan diambil semasa malam pernikahan sis Iza. Okeyy, aku memang punyai hobi melaram dan menconteng-conteng muka. Tapi tidak laa sampai aku make up kan adek aku, Iza masa hary nikah dea. Kebolehan aku adalah tak diiktiraf. Encek F iktiraf pun if aku conteng muka aku sendiry.

Aku cuma tolong Iza settlekan part hantaran. Itu pun termasuk pakej bizz bridal boutique kan? Bertambah laa service future bridal boutique aku nanty. Cepat siket kaya!

Cuma itu adalah angan-angan. Aku memang ada impian untuk punyai bridal boutique sendiry. Tapi entah tergapai entah tidak. Erm, keinginan tu tidak laa terlalu membuak sebenarnya. Sekadar satu impian. Itu pun if perjalanan hidup kita ni kita yang rancang, tentukan & kita yang control. Sah-sah laa tidak kan? Yes, tapi aku suka make up & melaram berdandan, especially dengan baju-baju pengantin yang cantek & vogue the vast! Err.. Tapi make up & grooming orang laen tuu aku tak sure lah suka ke tidak. Yang aku suka untuk diry sendiry sahaja. Takkan aku pula yang kena bermake up & berdandan hary-hary berangan bersanding banyak-banyak kali? Of course tidak! 

Owh, tiada masalah. Mungkin aku run bizz bridal aku tu tapi hire pekerja ramai-ramai untuk uruskan. Aku cuma beri guidance & uruskan duet sahaja. Best kan? Okeyy, nampak sangat angan-angan kosong. 

Encek F pulak memang favourite dea lah part nangkap-nangkap foto ni. Memang excited okeyy dea belajar & improve skill menangkap gambar dari semasa ke semasa. Bila sis Iza beri tanggungjawab untuk ambil tender as photographer masa wedding Iza tempoh hary, cuak jugak rupanya. Worried if output yang dihasilkan tidak seberapa yang dapat dibanggakan. Okeyy, tapi untuk that day Iza & husband ada photographer mereka sendiry. Then Encek F cuma back up sahaja sambil hilangkan gian dea untuk berangan jadi professional photographer. Untuk kepuasan dea actually. Tapi hasilnya not bad.

Bayar photographer beribu-ribu pun sometymes hasilnya lebih kurang sama or lebih low qualitynya. Maybe tak semua. Yang pro tuu memang pro lah. Ini aku cakap yang baru mahu berjinak-jinak & baru setahun jagung buat job ni. Err.. In fact, ambil foto sendiry more satisfied sebab dapat review semua photos eventhough foto yang sengaja disnap banyak kali di position yang sama. Sungguh puas! If ambil pakej orang luar, belum tentu dapat review photos kesemuanya. Confirm mereka akan kasik photos yang penting-penting sahaja. Kononnya! Rugi okeyy bayar bukan murah.

Tapi if tak beri peluang pada mereka untuk maju, siapa lagi mahu beri? Kejayaan setiap orang kan bermula daripada bawah. Bermula daripada tak pandai kepada pandai. Cuma if dah cukup confident untuk jual service kalian wahai photographers di luar sana, belajarlah rasa tanggungjawab dengan harapan yang sudah diberi. Jangan malas and take things sambil lewa sahaja. Ingat, orang bayar, bukan free. Tapi if dah sangat bertanggungjawab tapi memang hasilnya memang tak seberapa membanggakan, terima sahajalah wahai bekas-bekas raja dan ratu sehary. Mahu buat macam mana, mungkin itu yang terbaek mereka mampu berikan. Buah cempedak kan di luar pagar. Err.. 

Always learn to appreciate things. Appreciate all what you have.

Part aku punya berangan, actually aku tak berharap sangat pun impian akan jadi kenyataan. Tapi if disitu ada rezeki aku untuk menumpahkan minat, alhamdulillah aku berbesar haty. Tapi aku doakan angan-angan Encek F untuk jadi professional photographer akan termakbul suatu saat nanty. Err.. Encek F tak pernah beritahu aku tentang angan-angannya ni, aku sahaja yang mengagak.

Tak salah kan seorang Isteri mendoakan kejayaan Suami? Lebih-lebih lagi Isteri mithali seperty aku. Insyaallah termakbul.

Err.. Err..

Love & Sincere,

6 comments:

  1. nant leh soh En F amik gambar akak & khaleesa (MODEL TETAP ANDA) eh... F.O.C hahahahaaa.... akak doakan apa yg dihajati oleh kamu berdua akan tercapai. insyaAllah

    ReplyDelete
  2. Hahaha. Insyaalah bila ada masa nanty yer kak. Tapi tak sekali pakej dengan cuci sekali taw. Gambar diberi dalam bentuk softcopy jeh. Kitorang tolong editkan, cuci sendiry eyh? Haha :D

    ReplyDelete
  3. haha. baguslah akak, at least ada impian..biar mimpi sampai ke bintang gitu..haha

    ReplyDelete
  4. Aah. Biar mimpi sampai ke bintang. Wah! Randy Pangalilalala eyh? Haha

    ReplyDelete

Shout Your Quotes