3 Jan 2012

Kenduri Dan Kehilangan

Dear my Lovepediary,

Entry nombor satu pada 2012. Banyak memori mahu dipahatkan eventhough baru masuk the 3rd day untuk tahun ini. Segalanya adalah kerna salah satu event terbesar dan tersangat meaningful telah berlaku di dalam keluarga kami. Iza's wedding!

Iza's wedding sudah pun selamat berlangsung pada tahun lepas, 31 December 2011 untuk pernikahan dan malam berinai, diikuti dengan date 01 January 2012 untuk hary persandingan pasangan mempelai. Panjang mahu bercerita. Tapi salah satu yang belum dapat dan rasanya tidak boleh dilupa adalah kehilangan pada hary keramaian. Yap! Ianya bad story.

Apa yang hilang? Sejumlah wang mak yang agak besar juga nilainya disimpan dalam beg tangan yang tersimpan di dalam laci berkunci bilek mak abah. Wang memang sengaja diprepare awal bertujuan untuk membayar sewa khemah, upah tukang masak, juga upah DJ karaoke lebih kurang. Tapi segalanya hilang, lenyap diambil orang. Entah siapa belum tahu. Disyaki adalah saudara terdekat tapi kami tidak punyai bukti kukuh untuk menuduh. Malahan tiada seorang pun saudara ataw siapa sahaja yang agak diragui ataw punyai bad history untuk kami jadikan petunjuk. 

Terkilan. Sedih sebab wang mak hilang. Kesian mak. Abah pun nampak tidak senang. Hatynya juga tidak tenang. Hilang juga selera makan pada malam majlis berakhir. Mak yang menahan perasaan terkilan dan sedih hendak tak hendak terpaksa juga telan pahitnya. Kepenatan beberapa hary pun belum hilang. Akhirnya mak tidur awal untuk lupakan sedikit segala-galanya.

Aku rasa aku yang terperasan paling awal tentang kehilangan dan kecurian. Purse yang mengandungi wang cuma rm11 something something aku simpan dalam handbag dan aku letakkan di dalam bilek mak yang aku fikirkan paling selamat dan tidak ramai orang akan keluar masuk kecuali mak, abah, dan adek beradek kami sahaja. Orang laen cuma nenek kami yang sudah tua, juga seorang mak saudara dan anak-anaknya yang beg mereka juga disimpan dalam bilek mak abah kerna tidak cukup ruang bilek laen.

Entah jam berapa sekitar petang aku masuk ke bilek mak untuk touch up make up dan pergi ke arah handbag. Tiba-tiba terlihat purse aku tergolek dibawah timbunan beg laen, butangnya terbuka. Terus musykil. dan sesuatu yang buruk langsung terlintas. Aku ingat dalamnya memang ada cuma rm11 something something. Tapi apabila aku lihat, sudah tiada. Tempat wang syiling juga terbuka. ****!

Geram juga aku dibuatnya. Siapa yang selongkar? Siapa yang rembat? Aku cari-cari beg make up PH kecil aku juga tiada. Entah-entah si pencuri fikir beg kecil itu berisi wang terus diambil dan disimpan dengan beg sekali. If tidak pun, dea sempat buka and bila nampak cuma barang-barang make up, entah dicampak ke mana beg make up itu. Tapi sampai sekarang maseh belum jumpa di sekitar bilek mak mahupun di bilek-bilek ataw di ruang laen. 

Seingat aku memang ada dalam handbag dan rasanya memang tidak diletak tempat laen. Macam tiada kena mengena je beg make up dengan kecurian, tapi aku percaya tidak mustahil. Lagipun, kehilangan barang-barang make up juga cukup buatkan aku sedih dan geram. Aku bukan punyai banyak set barang make up sangat. Yang itu sudah complete satu set yang selalu aku pakai. Sudahlah aku tidak bekerja sekarang, macam mana mahu beli set barang make up laen dengan senang haty? Ish!

Yang peliknya, perfume dalam handbag itu pun hilang. Geram! Yap, nampak macam tiada kena mengena. Tapi sebab hilang, aku fikir ia sungguh pelik. Tiada orang laen rasanya yang mahu suka-suka buka handbag aku untuk pakai make up dan perfume aku, except siblings sahaja. Tapi mereka pun selalunya bilang ke aku dulu. Pelik, sungguh pelik.

Bilek mak tidak berkunci sebab kotak telur dan paperbag untuk para tetamu semuanya disimpan dalam bilek mak. Entahlah. Jika sudah mahu hilang, ia tetap akan hilang.

Kehilangan yang laen, wang rm150 milik kakak. Yang ini di dalam purse yang berisi lebih kurang rm300 disimpan di dalam bilek pengantin. Pun boleh hilang. Cuma bezanya si pencuri tidak ambil kesemuanya. Ini pun difikir sangat pelik, entah siapalah orang luar selaen siblings sahaja yang berani dan ada masa terbaek untuk masuk dalam bilek pengantin. Sukar diimaginasikan.

Until hary ini, kami maseh mencari-cari dan berteka-teka siapa yang ada kemungkinan even sedikit pun  untuk melakukan hal menjengkelkan tersebut. Aku tonton semula video yang aku rakam sekitar majlis berlangsung  especially sekitar peak hour, ketika pengantin lelaki datang dan masuk ke rumah mahu bersanding. Tapi tiada sebarang petunjuk. Orang-orang yang disyaki sedikit pun terlihat di tempat yang jauh.

Seorang cousin yang ada sedikit bad history semacam itu tidak datang. So, kami memang tiada suspect laen. Dea seorang sahaja yang kami kenal memang ada bad habit sebegitu. Siblingsnya yang laen rasanya pun clear record dan tidak pernah dengar langsung ada history seburuk itu. Err.. Tapi merekalah saudara yang beg-beg mereka juga di dalam bilek mak. Dan kata makcik, beg anaknya juga diselongkar, tapi tiada kehilangan. Entahlah.

Pencarian maseh belum berakhir. Kami cuma mahu tahu siapa orang yang melakukannya. So that next tyme bolehlah kami berjaga-jaga. Bab mahu semula wang tu memanglah mahu, especially wang mak. Tapi if itu memang bukan rezeki kami dan bukan rezeki mak, kami redha. Cuma if ikut geram, mahu juga orang yang melakukan tu diajar sedikit supaya hormati hak orang laen. Ahh! Tapi yang penting kami cuma mahu tahu orangnya, so that kami tidak akan and never ever menjadi mangsa lagi.

Kami berusaha mencari petunjuk siapa si penjahat itu. Selebihnya kami serahkan kepada Yang Maha Esa untuk menimbangnya bagaimana. Dan kami berserah juga dengan buruk baek naseb akan datang sekiranya benar yang melakukan itu saudara terdekat ataw orang yang ada di kalangan kami. 

Aku doakan saja yang melakukan hal buruk itu cepat-cepat diberi hidayah oleh Allah SWT. Kepada Allah sahajalah sesungguhnya kami mampu berserah untuk menimbang dan menghukumnya, mahupun diberi hidayah dan pengajaran.


Love & Sincere,

7 comments:

  1. sabar eh liya..dugaan tahun baru.doakan yg terbaik utk org tu.

    ReplyDelete
  2. Thanks Liza. Doa yang baek2 jek la tugas kita kan? Setiap baek buruk manusia tetap ada timbangannya. Kan? Allah kan adil seadil adilnya :)

    ReplyDelete
  3. sabar eh kak..
    moga orang tu insaf...
    tak apalah, macam akak cakap juga, bukan rezeki kan..

    ReplyDelete
  4. shoutmix dah tak boleh guna sebab dah start kene bayar..
    akak tukarlah fibox macam saya pakai tu..
    ok n best function die..:)

    ReplyDelete
  5. Haah. Yang penting semuga orang tu cepat insaf and tak menyusahkan orang laen :)

    Owh, okey 0keyy pasal Shoutmix tuu. Thanks kasi response. Hehe

    ReplyDelete
  6. ni paling sedih aku baca..tak leh bayang aku camne mati akal jadinya tetiba duit nak guna hilang..

    kalau dapat kat aku penyamun tu memang aku sula..

    ReplyDelete
  7. Memang sedih gila Pakcik. Kitorang ada jugak try usaha dapatkan petunjuk orang yang buat tu. But at last malas nak piker lebih. Biarlah dea jawab sendiri kat akhirat.

    Kesian kat mak aku tyme tu. Kesian kat aku jugak. Hampeh! 11 hengget aku pun nak curik! :P

    ReplyDelete

Shout Your Quotes