16 Feb 2012

Kerinduan Membuak-Buak

Dear my Lovepediary,

Dua minggu lamanya aku tidak menulis sebelum ini. Seminggu yang awal pula membaca pun aku tidak sempat. Sebuk dengan hal femely.

02 February 2012 aku pulang daripada kampung di Terengganu ke KL, rumah Mak Abah mertua. Malam sebelum pulang, kami tidur di rumah Abang di Kerteh. Dalam perjalanan pulang, aku maseh mendoakan kesejahteraan Tok Ki We yang maseh di dalam ICU dan belum sedarkan diri.

Aku dan suami stay di KL until Selasa, 07 February 2012 menghabeskan cuti hingga Thaipusam. Sempat kami pergi ke rumah Kak Rina di Kundang, rumah Abang Shah di Tanjung Karang, juga sempat visit Pak Andak yang maseh belum sehat di Gombak.

Purpose ke rumah Abang Shah, sebab Kak Ijan teringin sangat mahu makan Nasi Ambeng di area rumah Abang Shah. Okeyy, aku suka environment warong Ibu Nasi Ambeng tu. Apa yang lebih menarek, on the way pulang ke Ampang daripada rumah Abang Shah, kami singgah lunch di Restoran Lembah Bernam. Then first tyme aku mencuba daging landak dan daging pelanduk. Pengalaman. Ahh, terlalu banyak tentang makan aku mahu cerita bila dengan femely suami. Rugi tank aku tidak sebesar mana.

Lebih rugi sebab sejak-sejak demam beberapa minggu lepas, selera makan aku semacam hilang entah ke mana. Setiap makanan yang aku suap semacam tiada nikmat. Tekak macam susah mahu terima. Rugi. Macam mana ya mahu tambah selera makan? Selalu juga aku bertanya pada diri sendiri.

Selebihnya, lepak di KL banyak juga aku habeskan masa jadi babysitter hero-hero Kak Ayu. Si kembar Aked Ikhwan dan Adam Zakhwan serasanya serasi juga dengan aku. Mendukung, memangku, memberi susu botol, mendiamkan mereka bila menangis, dan menzikirkan mereka untuk tidur banyak kali buat aku maken membuak-buak mahu own cahaya mata. Ya Allah, cepatlah perkenankan kemahuanku ini.

07 February 2012 around 430pm aku dan suami gerak pulang ke JB. Rindunya Johor Bahru! Aku sudah order awal-awal dengan suami mahu pulang awal, supaya aku sempat singgah rumah Mak Abah di Taman Perling. Seminggu bercuti di Terengganu & KL macam setahun aku rasa tak balek Johor Bahru, tak jumpa Mak Abah. Tapi hujung-hujungnya, jam 430 petang juga kami bertolak pulang. Tak apalah, asalkan suami sudah cuba fahamkan aku situasinya.

Yurp, aku totally faham. Kami balek KL pun bukan selalu. Aku faham kerinduan seorang anak pada Mak Abahnya, kerinduan seorang adek dan abang kepada adek-beradeknya, juga kerinduan seorang pakcik kepada anak-anak buahnya. Yang penting, aku faham kerinduan suami aku untuk berkumpul dan menghabeskan masa dengan seluruh keluarganya.

Sebab aku pun kalau boleh every weekend mahu semua adek-beradek aku pulang dan berkumpul di Taman Perling, di rumah Mak Abah. Alhamdulillah setakat ini tiada yang tinggal jauh kecuali  adek aku, Ain yang sedang belajar di UiTM Segamat. Now giliran Ain. Dulu-dulu aku juga pernah tinggalkan femely selama 5 tahun setengah masa study di Shah Alam. After that Iza yang study di UUM Kedah. Then Alus yang study di KPTM, Batu Pahat. Uwie je dulu yang study tak jauh, dalam Johor Bahru juga. Lepas ni adek bongsu aku, Akim entah study di mana pula.

So aku memang selalu mahu berkumpul dengan femely, lebih-lebih lagi rindu dengan anak-anak buah gedik dua orang tu, Fatin & Fasha (Dedek). Hm, seminggu aku di Terengganu & KL, balek sahaja JB terus rindu membuak-buak dengan budak dua orang tu. Macam setahun tak jumpa.

Tiba-tiba teringat gambar ini, dan baru terfikir mahu letak gambar mereka.

Masa Shopping Raya last year

Fatin and Dedek Kesayangan

Now dah agak puas jugalah lepaskan rindu terhadap mereka. And lyfe kembali kepada normal.

Love & Sincere,

10 comments:

  1. So sweet...nice story..:)

    I like it, friend

    ReplyDelete
  2. perghh..habis aku baca..hehe..ko dah lama ke kawin makcik?nanti ada rezaki ada la tu..sabo2..aku pon takda lagi ni..hehe..

    ReplyDelete
  3. Tahniah sebab gigih kau baca sampai habes. Cayalah Pakcik! Haha.

    Ahh, aku kawen baru 2tahun 2bulan setengah jek. Ehh, tade hal lah. Aku okeyy jek menanty dan berusaha. Go Pakcik go! Jangan kau plak yang mengandung sudah laa. Haha.

    ReplyDelete
  4. Oh.. nasi ambeng tu apa?? aku jarang nak makan benda yang aku tak pernah makan.. hehehe.

    Semoga diperkenankan doa itu...=)

    ReplyDelete
  5. Ahaha. Lupa nak explain & tak sangka ada orang yang tak tau. Hehe. Nasi ambeng tuu nasi orang Jawa kut. Normally ada ayam, sambal goreng, and ada mee goreng siket. Alaa, tak reti nak explain. Aku rasa dulu2 nasi ambeng ni untuk kenduri, tapi now dah dicommercialkan plak. Cewah! Bebila try la. Insyaallah tak rugi, sedapp! :)

    Err thank you for doa. Heeeee

    ReplyDelete
  6. ok la tu..banyakkan usaha lagi..hahaha..aku gigih diet je sekarang..risau perut aku yang naik lani..tak comel la aku perut buncit ye dak..ekeke..

    ReplyDelete
  7. Tu yang aku sound tu jangan kau yang pregnant. Haha. Kau buncit ke tak buncit kenyataannya tetap tak comel okeyy! If kau buncit, at least orang akan kata kau bahagia. Ahaha

    ReplyDelete
  8. Semoga permintaan ko utk dpt chya mata dipercepatkan.ameen~

    ReplyDelete
  9. Aminnn. Thanks, Sue. Nak yang comel2 macam Aleef dengan Aqeef eyh? Hahah

    ReplyDelete

Shout Your Quotes