18 Nov 2011

Kesilapan

Dear my Lovepediary,

Ada yang bilang,

Kita tidak perlu sentiasa menjadi betul. Sesekali melakukan kesilapan adalah tidak mengapa. Apa yang penting adalah belajar daripadanya.

Satu-satunya cara untuk tahu kesilapan tersebut benar-benar merupakan sebuah kesilapan adalah dengan melakukan kesilapan tersebut. Kerna kita tidak akan pernah tahu kesilapan yang kita lakukan itu adalah benar-benar sebuah kesilapan sehingga kita sudah melakukannya. Plus, pengajaran selalunya adalah berada di penghujung cerita. Jika kita berhenti berjalan, kita tidak akan pernah tahu apa yang menunggu di hadapan. Maka, jangan pernah berhenti. Mungkin kesilapan terbesar yang kita lakukan adalah dengan tidak melakukan kesilapan tersebut dan kita akan menjalani seluruh hidup, selama-lamanya dengan tidak mengetahui sama sekali sama ada itu adalah sebuah kesilapan ataupun tidak.

Tapi, dalam sesetengah situasi, atau lebih tepat lagi dalam hal-hal yang serius, sekali kamu melakukan kesilapan, sometimes akan menghilangkan kepercayaan seseorang terhadap kamu buat selama-lamanya.

Namun, apabila kita melakukan kesilapan tidak bermakna dunia kita berakhir. Pokoknya, kita harus memandangnya daripada sudut yang positif. Barangkali ada sesuatu hikmah yang tersembunyi daripada kesilapan yang dilakukan. Kesilapan yang lebih besar adalah dengan sentiasa dan hanya memandang kesilapan yang telah dilakukan daripada sudut yang negatif dan tidak belajar daripadanya sama sekali. 

Intinya, sama ada kita melakukan kesilapan atau tidak, hidup perlu diteruskan. Sebenarnya, jika kita berhenti berjalan, kita tidak akan pernah tahu KESENANGAN yang menunggu di hadapan. So, really really don't stop walking!

Hanya, sebelum buat sebarang perkara atau mengambil sebarang keputusan, fikirkan sedalam-dalamnya, and make your best choice!


Love & Sincere,

No comments:

Post a Comment

Shout Your Quotes