8 Mar 2012

Challenge Bukan Masalah

Dear my Lovepediary,

Jalan hidup setiap orang tidak sama. Laluan kita juga berbeza-beza. Jatuh, bangun, gembira, bersedih, semua orang rasainya. Tapi tidak dalam masa yang sama. Dan ianya datang juga atas sebab yang berbeza-beza.

In lyfe, setiap orang akan tempuh kesusahan maseng-maseng, tidak sama. Kesusahan boleh datang dari mana-mana arah. Orang bilang, setiap kesenangan pasti ada kesusahan. Yes, it's true. Rasanya tidak ada orang yang tidak pernah langsung tempuh kesusahan. Bezanya, how we deal with it. How we react? And how we solve and overcome all the crucks and difficulties.

Setiap tujuan especially untuk dapatkan sesuatu dalam hidup, ada challangenya. Yes, cabaran.  But don't ever think cabaran adalah masalah if kita mahu lebih mudah tempuhinya. Jangan anggap cabaran itu difficulties. Sebuah kesusahan. Aku sering dengar orang bilang, if kita fikir susah, maka susahlah jadinya. If kita fikir senang, then senanglah jadinya. Macam cliche, but it's true.

Cabaran adalah umpama perkara wajib yang perlu kita tempuhi untuk dapatkan sesuatu yang kita mahukan. So, tidak perlu jadikannya sebagai satu masalah. Masalah, mungkin bermaksud kesusahan. Kesusahan, sesuatu yang cuba menghalang untuk kita dapatkan sesuatu. Aku juga sering dengar orang bilang, setiap masalah ada solutionnya. Mungkin, masalah adalah umpama perkara wajib yang perlu kita tangani untuk dapatkan sesuatu yang kita mahukan.

Dengan tidak menganggap cabaran itu sebuah masalah, mungkin ia lebih mudah untuk diharungi, ditempuhi. Kerna bila datangnya masalah, aku kadangkala cepat melatah. So, never ever ever ever anggap cabaran itu masalah. Cabaran adalah cabaran. Masalah adalah masalah. 

So that, bila sesekali masalah datang, kita tidaklah terasa terlalu selalu dibebani. Dibebani masalah. Sebab ia cuma sesekali datang. Yang selalu datang itu adalah cabaran. 

Mungkin, masalah adalah untuk ditangani. Cabaran adalah untuk ditempuhi. Cabaran bukan masalah. Get used to it. Confuse? Aku juga. Err. Lupakan.


Love & Sincere,

18 comments:

  1. falsafah omputih yang dah ditranslatekan ada berkata,99 kali gagal tu sebagai cara sebenarnya nak berjaya, tak semestinya skali buat kita berjaya..wallahualam..hehe...

    ReplyDelete
  2. Ym.Bundle:

    So, untuk relatekan dengan issue aku ni. Anggap laa gagal tuu satu cabaran, bukan masalah. Gitu ye pakcik?

    99 kali gagal mungkin cabaran. Kalau 99 ribu kali gagal? Err. Itu baru masalah. Gitu ke? Haha :D

    ReplyDelete
  3. betol2.. cabaran bkn masalah , tp kita selalu rase cabaran tu masalah kan.. hihihi :)

    ReplyDelete
  4. Teha:

    Itu memang biasa. Hehe. Asal terbeban je terus fikir itu masalah kan? Lepas ni nak try tukar. Bezakan mana satu masalah, mana satu cabaran. Echeh! :)

    ReplyDelete
  5. kalau dah 99ribu kali gagal tu memang loser la gamaknye..kehkehkeh..

    ReplyDelete
  6. cabaran ajar kita unutk jadi lebih kuat kan.
    :)

    ReplyDelete
  7. Ym.Bundle:

    Loser ek? Kahkah! Aku rasa baek dea duk kat Planet Pluto kut. Bumi ni mungkin bukan tempat yang sesuai untuk dea agaknya. Kahkah!

    Err hamek kauuu kena 99 kali gagal untuk berjaya. Aku ni rasa kegagalan besar baru 2 kali jek. So kena hadap lagik 97 kali laa gamaknya ye Pakcik? Ahaha!

    ReplyDelete
  8. Chemay:

    Yurp!

    Selalu dengar orang cakap macam tuu. Tapi kebenarannya, kita sendiri yang tahu jawapannya. Samada kita jadi lebih kuat, atau kita kalah dengan cabaran :)

    ReplyDelete
  9. betullah tu.

    p/s : makcik.ada masa ce buat novel.ayat-ayat makcik sangat kemas ok.

    ReplyDelete
  10. Robot Kuning:

    Huwaaa! Nak menangis aku baca komen kau.

    Sebab pertama, terharu gilaa kau suh aku try buat novel. Ini serius ke memaen punya cadangan? Haha. Btw, kau ni penerbit karangkraf ke? Boleh laa aku submit draft novel aku kat kau nanty :P

    Sebab kedua, kau pun panggil aku Makcik? Okeyyy! Muka aku serius macam Aunty2 eyh? Ahaha! :D

    ReplyDelete
  11. semangat sikitlah aku rasa bila baca entri kau ni. serius sekarang mcm2 cabaran aku rasa aku kena tempuh. masalah pun ada lah dua tiga. hehe. tapi apa pun kena semangat! :D

    ReplyDelete
  12. Anis Madu:

    Err baguslah kau semangat baca entry ni.

    Sebab aku pun macam confuse, entry ni menaekkan semangat ke menjatuhkan semangat. Hahah! :D

    ReplyDelete
  13. ade beze ke cabaran ngan masalah? ade kot.. cabaran yang selalu ade kat tv tu.. contoh cabaran teh tarik f&n.. ok2 faham ^^

    ReplyDelete
  14. Kay_Are:

    Ni mesty antara orang yang confuse lepas baca entry ni. Haha.

    Entah ada beza ke tak. Cuma suh bezakan so that kita tak laa terasa selalu dibebani masalah. Tapi, usul perbezaan macam cabaran teh tarek f&n tu boleh diterima jugak. Now dah faham kan? :)

    ReplyDelete
  15. challenge memang bukan masalah, kita harus bisa menyelesaikannya bukan menghindarinya.
    kita akan menjadi lebih dewasa dan lebih bijak jika bisa mengatasinya dengan baik, tetapi jika kita menghindarinya, orang-orang akan berkata kalau kita pengecut...

    nice post sista ^_^
    mengingatkan aku untuk terus berusaha

    ReplyDelete
  16. Mine and Me:

    Yurp2! Selagi boleh, cuba atasi. If sudah tidak boleh diatasi, mungkin sudah tertulis takdir kita untuk perkara laen, atau di tempat laen.

    Jangan putus asa. Kita sama2 saling mengingatkan okeyy? Hehe :D

    ReplyDelete

Shout Your Quotes