14 Oct 2011

Kawan Yang BOSAN !


 Dear my Lovepediary,



Sudah terlalu lama aku ingin berkongsi sebuah IDEA yang pernah aku TERBACA suatu waktu dulu, cuma tidak berjumpa dengan medium yang paling sesuai untuk berkongsi. Idea yang pada aku sungguh menarek, yet SINIS sebenarnya. Errr, dengan kata laen sindiran halus berunsur humor, mungkin. 

Ia adalah tentang KAWAN..

As a human being, kita pasty tidak akan pernah escape daripada berkawan, malahan kita pasty suka berkawan. Memang kadang kala ataw at certain tyme kita lebih gemar untuk bersendiri. Tapi most of the tyme kita konfem suka berkawan. Berkawan memang syok! Berkawan selalunya dikaitkan dengan kegembiraan, keseronokan, ke-huhahuha-an, kebahagiaan, berkongsi aktiviti, berkongsi hobi, berkongsi cerita suka dan duka juga berkongsi memori kehidupan.

Tapi jangan pernah lupa bahawa roda kehidupan sentiasa berpusing. Acapkali kita mendengar kata-kata seperty ini "Hidup bagaikan roda. Kadangkadang kita di atas, kadangkadang kita di bawah". Biasa dengar kan? Persoalannya, sentiasakah kawan akan bersama kita samada kita berada di atas ataw di bawah? 

Kawan boleh mempengaruhi dan merangsang jalan pemikiran dan perjalanan hidup kita. Kawan boleh buat kita gembira, hidup warna warni seperty PELANGI, terbang riang ria bersama bagaikan rama-rama, dan for sure boleh juga memijak mijak kita hingga penyek jika mereka mahu.

Setiap orang punyai kesah kehidupan masing masing, kesah bahagia mahupun kesah sedih. Aku juga punyai pengalaman PERIT tersendiri yang kalaw boleh ingin aku padamkan sebersih-bersihnya daripada diary kehidupan aku hingga tiada kesan langsung biar SEKELUMIT pun. Bukan mahu complain about lyfe, sekadar berkongsi untuk renungan dan pengajaran bersama. Errr, itu biarlah aku cerita LATER yah!

Namun yang pasty, apa yang bakal aku share di sini adalah hal yang pernah aku lalui sendiri. Although bukan aku yang mengcreate idea@karya tersebut, tetapi secara kebetulan ia betulbetul mengena TEPAT terhadap aku pada waktu itu, lebih kurang pada masa yang tepat ia diterbitkan.

Karya yang bakal aku copy paste ini adalah dipetik daripada Majalah APO? oleh Cerpelai. Keluaran bila rasanya tak perlu aku nyatakan untuk menjaga kepentingan semua pihak. Haha. Err.. Terima kaseh abang Cerpelai and abang Majalah Apo? Hehe.

Tajuk: Kawan Yang Bosan

Hidup dalam dunia ni kena berkawan. Kalaw kita tak berkawan, kita lagi teruk dari orang hutan pasal orang hutan pun tahu berkawan. Masalahnya bukan semua kawan yang boleh jadi ikutan. Ada juga kawan yang jenis bosan. Kawan yang macam mana tu?

  1. Yang suka MENANGIS depan korang bila ada masalah tapi suka KETAWA di belakang korang bila tengah cari masalah dengan korang.
  2. Yang menari LAMBADA depan korang sebab nak bagi korang terhibur tapi menari DAYAK di belakang korang sebab terhibur mengenakan korang.
  3. Yang sentiasa MENDENGAR masalah korang tapi sentiasa memPERDENGARkan masalah korang tu pada orang laen.
  4. Yang MEMBANTU korang masa korang terhimpit tapi buat perangai HANTU dengan menghimpit korang untuk meminta balasan.
  5. Yang MEMUJI korang dengan kata-kata manis di depan korang tapi MENGEJI korang dengan kata-kata najis di belakang korang.
Tamat copy paste daripada Majalah Apo?

Ia mungkin kelihatan seperty situasi NORMAL bagi mereka yang hanya terkena sipi sipi sahaja. Tapi untuk aku, ia mengena sungguh tepat pada waktu itu, setiap point yang aku baca terasa mencucuk sungguh TAJAM hingga meninggalkan kesan LUKA yang sungguh perit. Mungkin mereka sudah tidak perlukan aku lagi. Mungkin aku sudah tiada kepentingan bagi mereka. Mungkin mereka sudah bosan terhadap aku. Mungkin mereka sudah jemu dan lemas dengan FRIENDSHIP kami. Mungkin aku sudah tidak lawak, tidak kelakar, tidak boleh lagi membuat mereka ketawa. Mungkin aku sudah bukan siapa siapa bagi mereka. Mungkin juga tiba-tiba aku kelihatan JAHAT pada mereka.

Aku merasa bagai jatuh daripada sebuah bangunan tinggi yang mencakar langit lantas dihempap pula dengan pokok pokok mega yang sungguh berat. Mereka mengkhianati secara sangat 'BERHEMAH' seolah olah mahu mengusir aku terus daripada dunia ini. Aku merasa terduduk dan terdiam agak lama kesan daripada itu.

Tapi itu semua sudah tidak penting sekarang. Although aku belum boleh bangkit sepenuhnya sekarang, tapi aku juga tidak mahu pengkhianatan sinis itu menjadi garisan kegusaran yang berterusan untuk aku bertemu hary esok. Lagipun, aku rasa aku sudah maafkan mereka. Sebab aku sedar aku juga tidak sesempurna mana saat berkawan dengan mereka. Aku juga mungkin pernah buat kesilapan. Aku juga pernah mengata, melaser, mengumpat, mengeji dan mungkin pernah juga memperkecilkan mereka.

Tambah tolak tambah tolak, mereka PERNAH menjadi kawan. Tidak banyak, mungkin sedikit pasty ada tawa yang pernah dikongsi, ataw sekurang-kurangnya secebis senyuman. Akuilah, tidak perlu merasa EGO! Anyhow, terima kaseh KAWAN sebab pernah berkongsi tawa, gembira, bahagia, especially pengalaman berharga yang tidak mungkin dapat aku LUPA. Kau mungkin menjatuhkan aku untuk menolak aku supaya lebih BERJAYA! Terima kaseh kawan, terima kaseh!

(Walawpun selepas itu, kau sudah menjadi kawan yang BOSAN!)

Last but not least.. Bukan semua kawan itu SAHABAT untuk dipercayai. Juga bukan semua kawan itu LAWAN untuk dikhianati. What say you? Chill !


Love & Sincere,

6 comments:

  1. untungla ade followers 400 lebey...hihhihi

    ReplyDelete
  2. manede followers 400 lebih? hahaha

    ReplyDelete
  3. Eh ehh, ni abang Cerpelai Apo? ke? Tengok blog macam betul, terus follow. Hehe.

    Terima kaseh jugak pasal karya tuu. Masa baca tuu terus sedih sebab memang terkena sebijik. Terus rasa nak share pasal Kawan Yang Bosan :)

    ReplyDelete
  4. Hehe..
    Terima kasih baca artikel tak seberapa tu... Minta maaf kalau 'termenyinggung' (ada ke ayat macam ni?) perasaan... Artikel tu dikarang dengan tak merujuk pada sesiapa... Lahir dari pemerhatian je...

    ReplyDelete
  5. Haha. Artikel tak seberapa? Memang nampak macam tak seberapa, tapi meaningnya mendalam tuuu. Untuk orang2 yang terkena laa. Hehe.

    Termenyinggung tu tak laa. Dah memang benda tuu lumrah kan? Sape2 bLeh terkena. Heeee

    Err.. Err.. Apa plak nak mintak maaf? Err.. Saya yang nak mintak maaf and tersegan. Mandai2 copy paste artikel orang laen. Pastu buat cerita sendiry plak tuu. Mandai2 tokok tambah macam2 pastu jadikan entry. Hehe.

    Err..Err.. Based dari pemerhatian jek eyh? Salute laaa! Kesah yang tepat tentang hidup seseorang! Heeee

    ReplyDelete

Shout Your Quotes